MATÈRIES I COMPONENTS DEL DEPARTAMENT

El departament d’Orientació i Psicopedagogia està format durant el curs 2015-2016 per un total de 4 professors/es mes un educador/a de la USEE i una vetlladora.

USEE (Unitat de Suport a l’Educació Especial)

Presentació 4t Powerpoint 97/2003

 

Orientació Personal i Acadèmica

SALÓ DE L’ENSENYAMENT
L’oferta d’Estudia. Saló de l’Ensenyament 2009 està distribuïda en diferents sectors: estudis universitaris / estudis de formació professional / altres estudis superiors / estudis complementaris / estudis d’idiomes / centres d’educació primària, secundària i batxillerat / formació ocupacional / servei d’educació / serveis per als joves.

Aquí tens algunes pàgines web que pots consultar:

TOTS ELS ESTUDIS
Estudiar a Catalunya

SORTIDES ESTUDIS DE LA ZONA
Sortides

COM SÓC?
Conèixer-se a un mateix és fonamental per saber on es vol anar. Per això et proposem:

  • Qüestionari d’orientaió professional TEST BRÚIXOLA
  • Escriu – Qüestionari per a l’alumnat. Activitats prèvies.
  • Què m’agrada – Qüestionari per a l’alumnat. Activitats

 

 

Orientació acadèmica i professional

Tant en l’ESO com en el batxillerat i en els cicles formatius, els centres proporcionem a l’alumnat la informació suficient i orientació necessària per triar les opcions més adequades als seus interessos i aptituds, d’acord amb les ofertes acadèmiques i professionals existents, tant durant l’escolarització com en l’accés a estudis o activitats posteriors. En el marc de l’acció tutorial planifiquem accions d’orientació, que poden concretar-se en sessions monogràfiques a les tutories, un variable, visites…, per tal que els alumnes disposin d’informació suficient respecte a les ofertes de l’entorn i a les vies per accedir a les diferents opcions i sortides acadèmiques i ocupacionals.

El Departament d’Educació facilita al professorat informació per a l’orientació de l’alumnat en diferents suports:

Internet:

 

CD-Rom:

  • Estudiar a Catalunya 2007-2008
  • Recursos per a l’Orientació

 

La participació en xarxes municipals i intermunicipals afavoreix l’optimització de recursos disponibles i la coordinació d’actuacions dels serveis que intervenen en l’orientació de l’alumnat. Heu de visitar el Punt d’informació Juvenil a Vil·la Flora.

 

 

Orienta’t

Conèixer on estàs situat en aquest moment i saber quines altres possibilitats tens, ho trobaràs de forma esquemàtica en l’organigrama oficial d’estudis a Catalunya. Malgrat que en trobaràs d’altres, aquest organigrama et permet CLICAR al damunt de cada tipus d’estudi i aprofundir en la informació.
Val la pena que l’imprimeixis per així tenir-lo més present a l’hora de buscar altres possibles respostes.

L’adreça és: Organigrama

 

COM SÓC?

RESPONDRE A AQUESTA PREGUNTA NO ÉS FÀCIL.
Les persones estem en evolució contínua, canviem, i sobretot en l’adolescència i la joventut. Per això és tan difícilsaber com sóm realment.
Has de descobrir qui ets realment, què t’agrada, què saps fer i què no. Amb què ets bo/bona i amb què no. I de vegades això no es correspon amb el que tothom pensa de tu.

 

Trajecte personal

Un bon exercici és intentar fer EL TEU TRAJECTE PERSONAL:

CONSISTEIX a “dibuixar”, per visualitzar-lo, el camí formatiu que hauràs de seguir des d’ara mateix fins a poder assolir els objectius que t’has marcat més amunt (consulta l’organigrama d’estudis a Catalunya), assenyalant totes les “estacions” per les quals passaràs i en les que et caldrà aturar-te.
Exemples:

Trajecte per fer “neurocirurgia”: fer 2n batx.opció biosanitària, aprovar, passar les PAAU amb nota mitjana superir a 7, matricular-te a la facultat de Medicina, fer els 6 cursos de medicina, accedir a la prova MIR, cursar els tres anys d’especialitat com a metge resident, obtenir la titulació de cirurgià especialista.

Trajecte per fer “realització de programes audiovisuals” (CFGS): aprovar el batxillerat (no cal assolir una nota específica, sols un cinc), preinscriure’s al CFGS en el termini fixat, cursar els dos anys amb les pràctiques corresponents. Superar el treball/projecte de síntesi final.

En cas de suspendre el batxillerat, pots presentar-te a la prova d’accés als CFGS que es realitza el mes de maig (preparant-te bé les matèries comunes i específiques).

Per tant, arribats aquí, et veuries amb cor de provar de traçar no sols el teu trajecte formatiu sinó també personal?: (pot ajudar-te a definir objectius i encaminar les teves forces en la direcció desitjada).

 

Currículum acadèmic actual

Comencem per la teva situació actual (sense ànim de ser exhaustius):

  • Fas els estudis que vols?
  • T’agrada el centre on estudies?
  • Et sents a gust amb els companys de classe?
  • Et sents apreciat i valorat a casa i a l’escola?
  • Penses que tens algun problema que sol/a no podràs solucionar?
  • Estàs a gust amb tu mateix/a?
  • Et fa por el futur?
  • Et sents mal preparat/a per afrontar els reptes que et planteja la vida?
  • Si tens parella, t’hi sents bé o et planteja massa dubtes?…

Aquestes són preguntes generals que exigeixen respostes personals i a voltes íntimes. Serveixen perquè reflexionis i tractis d’ordenar dins el teu cap allò que t’hi dóna voltes. Podríem fer-te’n més, però creiem que poden ser un bon indicador de com et sents i de si et cal dialogar molt més sol.

Els problemes, els reptes, els èxits formen part de l’esdevenir constant de la vida i formen part del procés fabulós de convertir-se en persona. Per tant no et tanquis en tu mateix/a i procura comunicar-te bé i ser receptiu/va a totes aquelles informacions que et puguin ésser útils i amplifiquin el teu camp de visió de la realitat. Pel que fa al teu currículum acadèmic:

  • Com t’han anat els estudis fins ara?
  • Vas notar un canvi important al passar de Primària a Secundària?
  • Es va modificar substancialment el teu rendiment?
  • Vas assolir les tècniques d’estudi adients?
  • Et costava relacionar-te amb els teus tutors?
  • Vas aprovar l’ ESO molt justet?
  • Recordes el consell orientador final a quart de l’ ESO?
  • Al passar a batxillerat, et vas sentir sense els recursos suficients?
  • En quines matèries assoleixes millors i pitjors resultats?
  • Has canviat i millorat les teves tècniques de treball?
  • Canviaries de modalitat de batxillerat?
  • Creus que hagués estat millor haver començat un Cicle Formatiu de Grau Mitjà?

Respondre aquestes preguntes et permet adonar-te del camí recorregut des de Primària i l’evolució que has fet.

 

Test d’autoconeixement

Si vols ampliar el coneixement de tu mateix administrant-te un ampli test professional adequat per a aquestes circumstàncies. El trobaràs a: Test d’autoconeixement
Hi ha més tests (intel·ligència, personalitat,…) al bagul de recursos del Departament.

Com sempre et diem, val la pena que imprimeixis els resultats obtinguts i els comentis amb els teus pares, amics i tutor/a per ajudar-te a fer-ne una valoració adequada i profitosa envers la teva orientació.

 

Habilitats i interessos

Parlem ara de les teves habilitats i interessos:
Sota aquestes dues paraules que coneixes bé intentem descriure tot allò que et fa bellugar, activar els teus potencials, disfrutar fent-ho, sentir-te satisfet en la seva pràctica i a la vista dels resultats… Per això cal que les coses que fem ens agradin, ens motivin i ens ajudin a tirar endavant amb il·lusió i empenta. Però no sempre és així, i sovint ens sentim perduts, cansats i sense ànim, com si no sabessim per on tirar:
Si et trobes en aquesta situació, o no, valdria la pena que t’aturessis a pensar-hi una mica i a partir de les frases següents, començar a plantejar-te coses:

Si en el batxillerat has trobat matèries que t’han agradat més del que et pensaves, si t’has sentit atret per un camp concret del coneixement o encara disfrutes molt més corrent que no pas preparant el treball de recerca, o estàs tan despistat com quan vas iniciar aquests estudis… PROVA DE FER EL SEGÜENT EXERCICI:

  • a) QUINES COSES M’AGRADA FER? : anota-les en un paper a part.
  • b) QUÈ SÉ FER BÉ?: feines, esport, relacions…
  • c) ELS PARES I AMICS QUÈ EM DIUEN QUE EM SURT BÉ?:
  • d) DE PETIT M’AGRADAVA JUGAR A?:
  • e) DEIA QUE QUAN FOS GRAN VOLDRIA SER?:
  • f) CONEC ALGÚ QUE FACI UNA COSA QUE M’AGRADA I JO VOLDRIA FER?:
  • g) EN QUIN ENTORN M’AGRADA TREBALLAR?: aire lliure, oficina, equips de recerca, muntatge de peces, neves tecnologies, hospitals, premsa,…
  • h) QUINS CREC QUE SÓN ELS MEUS PUNTS FORTS I FEBLES?: constància, desmotivació per l’estudi, ganes de fer moltes coses, treballar altruísticament, organització, rendiment intel·lectual poc brillant, baixa confiança en mi mateix/a…
  • i) SÓC CAPAÇ D’ANIMAR I AJUDAR ELS ALTRES, PERÒ INCAPAÇ D’AJUDAR-ME A MI MATEIX?:
  • j) AMB EL MEU TREBALL, QUÈ ESPERO ACONSEGUIR?: diners, prestigi, estabilitat, un mitjà per fer la meva vida, ajudar a casa, independència, ser millor que els altres, sentir-me realitzat…
  • k) MALGRAT TOT, EL QUE DE VERITAT M’AGRADARIA ÉS: entrenar dofins a la TV, viatjar i escriure, ser neurocirurgià, conduir un gran camió, ser antiquari, tenir un petit negoci, fer d’astronauta, atendre nens petits, gestionar capitals, despatxar en uns grans magatzems, assessorar persones, dirigir un club esportiu…

COM HAS POGUT COMPROVAR, no es tracta de donar respostes de SÍ o NO. Volem que et plantegis aspectes diferents de tu mateix/a i que, poc a poc, puguis anar perfilant aquella persona que vols ser.

Si has tingut moltes dificultats per respondre qualsevol dels apartats anteriors, valdria la pena que et posessis en contacte amb el teu tutor/a per comentar-li.

Tens una mica més clar allà on vols arribar?
Cap a on aniràs?:
Per què?:

 

Nivell de treball i estudi

Per acabar d’arrodonir aquest apartat d’autoconeixement, et plantegem reflexionar ara una mica al voltant d’una qüestió cabdal: la teva actitud i organització envers els estudis i el treball personal.

  • tens confiança en les teves capacitats com a estudiar?
  • Tens més facilitat en l’àrea cientificotècnica que en la humanisticosocial?
  • Vas triar el batxillerat artístic per eludir les matemàtiques o el llatí?
  • Tens facilitat per estudiar?
  • Els companys acostumen a preguntar-te dubtes acadèmics.
  • El temps dedicat a l’estudi se’t fa curt?
  • Consideres que totes les matèries tenen la mateixa importància?
  • Repases diàriament els apunts del dia per completar-los i ampliar-los?
  • Et sents molt insegur/a en època d’examens?
  • Et prepares els exàmens amb prou temps?
  • Tens facilitat per expressar una idea oralment?
  • I per escrit?
  • Llegeixes més llibres dels estríctament recomanats per l’escola?
  • Preguntes els teus dubtes als professors?
  • Dorms almenys 7 hores diàries seguides?
  • Et despertes amb la sensació d’haver descansat?
  • Et queixes amb freqüència de mal de cap o d’esquena?
  • Parles amb els teus pares del teu futur acadèmic i professional?
  • Consideres raonable la reacció dels teus pares davant les teves qualificacions?
  • A casa tens un lloc adient per treballar amb tranquil·litat.
  • Quan estudies, la música i la TV estan tancades?
  • Creus que saps fer servir adequadament els recursos informàtics?
  • Tractes d’afegir al teu currículum formatiu aspectes complementaris per enriquir-lo: idiomes, informàtica, cursos,…
  • penses que les activitats extraescolars (sortir amb amics, fer esport, anar a la discoteca, accions de voluntariat…) interfereixen en el teu rendiment?
  • Els teus pares pensen igual?
  • Participes activament en les decisions que afecten la vida familiar?
  • Creus que es tenen en compte les teves opinions?
  • Et podries dedicar, en el futur, professionalment a l’esport o activitat que fas?
  • Penses que la formació que estàs rebent et serà útil el dia de demà?
  • Et sents motivat/a per superar les dificultats que et presenta l’estudi?

No cal fer una valoració exhaustiva de les respostes que has donat a cada pregunta, ja que pensem que ets tu qui ho ha de fer. Malgrat tot pensa que si el nombre de respostes NO és superior o molt superior a les respostes SI, valdria la pena que parlessis amb els teus pares i tutor/a per tal de poder orientar millor els teus esforços i treball o reconduir el teu trajecte personal cap a d’altres situacions més efectives per a tu.

 

QUÈ HE DE TENIR CLAR?

 

La formació com a valor personal

A nivell més pràctic, no oblidem que la Formació Permanent (formació que fas durant tota la vida per fer millor la teva feina) serà l’eina imprescindible per poder donar al nostre treball aquell valor afegit i de qualitat que ens permetrà ser més eficaços en un món accelerat on les noves tecnologies poden fer-nos quedar desfasats en molt poc temps.

En l’àmbit laboral (però també en els altres) podríem establir que:

Factors personals adequats i ben equilibrats + Formació permanent + Organització i constància en el treball = Éxit professional i satisfacció personal.

 

Competències clau

Les “competències clau”es presenten com aquells elements bàsics que ha d’incorporar el perfil ideal del futur professional. Lògicament no podem esperar que tothom desenvolupi aquestes capacitats al mateix nivell, ja que impliquen, sobretot, aspectes molt relacionats amb l’anomenada “intel·ligència emocional” de cada persona. Malgrat tot, val la pena que ens esforcem a millorar aquells aspectes en què ens puguem trobar més mancats de recursos, i pensar que tant la constància com la voluntat en el treball són els pilars sobre els quals basar el nostre creixement personal.

Per saber més sobre el tema important de les competències clau, cerca a l’adreça: Competències a l’apartat dedicat a “Orientació Professional”

 

Professions de futur

Els orientadors no tenim la vareta màgica per saber el futur, però existeixen institucions que destinen importants presupostos a estudis de prospectiva per tal d’orientar les seves accions i planificar el seu futur.

Aquestes institucions (públiques o privades) elaboren estudis d’anàlisi i reflexió sobre les noves necessitats i l’evolució dels mercats laborals i els nous “filons” professionals.

Et presentem alguns exemples si cliques a:

En la majoria de casos les tendències apunten cap a un bon futur en les professions dedicades al servei de les persones (dels infants fins a la vellesa), la natura i les activitats econòmiques sostenibles, les comunicacions i noves tecnologies, la millora de les condicions socials, vitals, laborals, de salut i de lleure, l’adaptació de la tecnologia a la nova sensibilitat social, la logística, la millora de les infraestructures i l’aprofitament integral dels recursos naturals.

 

Voluntat, constància i sort

Molta gent parla de la importància de la sort per explicar una bona trajectòria professional, però si és veritat que existeix, pensem que en aquest cas podem aprofitar les paraules que deia Picasso quan li parlaven de la inspiració artística: “la inspiració potser existeix, però t’ha de trobar treballant.”

El mateix passa amb la sort: sempre te la faràs tu mateix, treballant.

 

QUIN BATXILLERAT FAIG?

L’Ensenyament Secundari Postobligatori, anomenat també batxillerat, correspon a dos cursos de tasca educativa amb l’bjectiu bàsic de donar una adequada preparació a l’alumne/a per a la seva incorporació als estudis universitaris o als Cicles Formatius de Grau Superior. D’aquí el caràcter específic que ajuda l’alumne a especialitzar-se en àrees directament relacionades amb els futurs estudis que pugui escollir. També, per facilitar el coneixement del món laboral, els alumnes de batxillerat realitzen un crèdit d’Estades al llarg d’un trimestre.

  • Modalitat d’Humanitats i Ciències Socials: Baxillerat Lingüístic, Batxillerat Humanístic i Batxillerat Administratiu
  • Modalitat de ciències de la naturalesa i de la salut: Batxillerat Científic
  • Modalitat de Tecnologia: Batxillerat Tecnològic
  • Modalitat d’Art: Batxillerat Artístic

 

Sortides de cada un

Encara que siguis estudiant de batxillerat, val la pena recordar quines característiques, formes d’avaluació i SORTIDES universitàries tenen cada un dels batxillerats que es fan a Catalunya, per això val la pena navegar per la pàgina oficial que et proposem: Estudis on hi trobaràs les respostes que busques.